Detta är en blogg om alla nyanser i livet.

Ingenting är svart eller vitt utan allt är en blandning... Vardagsvitt!

,

onsdag, juni 10, 2009


Hoppsan....

Detta blir visst ett något försenat inlägg av helgens bravader... sorry!

Vi har varit i stugan i skogen och inte var det särskilt

uppmuntrande väder men på kvällen när allt blivit stilla,
barnen sussar i sina sängar då passar vi på att ta bilen på en liten tur!
( farmor & farfar har koll på barnen,
ifall någon trodde att vi bara lämnade dem)

Eftersom att det åtminstone här är ljust nästan hela natten
så är det riktigt härligt att åka ut efter skogsbilvägar och spana...
Ja, det är det som vi har gemensamt för vår färd

-ATT SPANA!
Peter kör inte fort utan precis lagom för att man ska hinna se.
Alltså där sitter vi i bilen och i tonerna från Lasse Stefans
( svärfars bil och favoriter)
trycker vi nästan näsorna mot var sin bilruta jag i förhoppning
av att hitta en sten, stock eller en häftig trädrot till trädgården

Peter håller ögonen uppe efter älgspår, rävar fågel
eller någonting annat vilt i naturen.

-STOOOOOP
-Va, vad såg du säger Peter och bromsar hastigt.
-Backa....
-Vad var det? Säger han spänt
-Hmmmm, inget tyckte jag såg en rund sten!

Gissa om han besviket sätter sig till rätta igen och kör
vidare med ögonen fäst på dikeskanten,
utifall det skulle dyka upp ett spår i leran.


Nu blev det inte någon jätte spännande åktur och
inte heller några fynd till trädgården men här är några kort
jag tagit i skogen när vi tidigare under dagen gick till en bäverhydda.
Peter stod på skalle i bäcken som svämmat över för att
försöka bana väg för vattenmängderna och jag trampade
omkring & hann ta inte mindre än 26 kort.

Tomtens skägg på tork och älvornas ängsull!

Hjortron vekar det också bli för det
blommade
i mossan på myren!

Ja, kanske lite spännande blev det iallafall
för där på en av de
nybrutna skogsbilvägarna hittade vi detta
spår och inte kommer de
från turkosa fuskfoppor med döskallar på...

Stora björnen har vaknat och lufsat i leran en lång sträcka
efter vägen och det är inte små spår han lämnat efter sig!

Ha en skön examens vecka
jag ska njuta av barnsång på fredag i kyrkan och
jag gissar att det
kommer att rinna tårar av nostalgi av att se de lyckliga
sommarbarnen i sina söta sommarklänningar och skjortor
Sommarben med skrubbsår och myggbett!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det blir en trevlig examen för Tilde, ge en kram från mig. Moster Ulla

Anonym sa...

"Lasse Stefans (svärfars bil och favoriter)"
Bortförklaringarna bara haglar. Ska köpa hela Lasse Stefans samlingsalbum till Peter då han fyller år
-OJ va lycklig han kommer bli. :)
mvh "Semesterfiraren från stan" :)

Vända blad sa...

Vi brukar också vara på spaning i skogen, kul faktiskt! Nu är jag nyfiken på om liljekonvaljerna har slagit ut eller inte, man känner ju doften direkt. Här har vi inte sett några björnspår i år men förra våren hade jag ju min fot på samma sätt som du, lite läskigt är det ju...
Ha det gott!
Kram Maria