Detta är en blogg om alla nyanser i livet.

Ingenting är svart eller vitt utan allt är en blandning... Vardagsvitt!

,

måndag, augusti 18, 2014

Wienerstänger/hallonstänger

Varit duktig igår och tillsammans med Tilde plockat 2,5kg hallon på 1 timma.
De är så otroligt många och stora att det var en ren fröjd att plocka.
För mig är det återhämtning att vistas i skogen, riktigt härligt för kropp och själ.
Tilde var så duktig och rensade alla bären och de
röda bären riktigt bad om att få förädlas i ett bakverk!
 
Min mamma brukade alltid baka det hon kallar Wienerstänger
men då med vanlig hallonsylt men i mina blev det
solmogna rårörda sötdoftande hallon!!
 
 
Digital köksvåg...
-jamen det är väl det bästa man har i köket när man ska baka!!
Ja, jag väger nästan allt till & med degämnena innan jag formar
dem till vad de nu ska bli för gott.
 
 
Winerstänger Hallonstänger
 
ca 40st
3 msk socker
100g margarin
2½ dl mjöl
2 dl hallonsylt el rårörda hallon
 
Glasyr
 
2dl florsocker
2msk vatten
 
*Rör socker och margarin poröst.
*Blanda i vetemjöl och forma till två längder.
*Gör en skåra i mitten för sylten & fyll den.
*Grädda i 200ºC 15min.
*Blanda ihop glasyren och pensla/ringla över
de nygräddade längderna.
*Skär sedan i sneda lämpliga mumsbitar.
 
 
 
 
Mitt bland alla röda bär fanns även denna buske med vita hallon...
Minns inte att jag någonsin sett det tidigare, riktigt häftigt eller hur!!
 
Ha en härlig måndagskväll och för er som vill mysa i ruskvädret
varför inte testa mitt recept, lycka till!!
 
Kram Marith

Inga kommentarer: